Apakah ciri utama penempaan?

- 2021-11-15-

Ciri-ciri utamapenempaan:

1. Julat berat yang besar. Penempaan adalah sekecil beberapa gram hingga sebesar ratusan tan

2. Kualiti yang lebih tinggi daripada tuangan.Penempaanmempunyai sifat mekanikal yang lebih baik daripada tuangan, dan boleh menahan daya hentaman yang besar dan beban berat yang lain. Oleh itu, penempaan digunakan untuk semua bahagian penting dan tertekan.

Untuk keluli karbida tinggi,penempaanadalah lebih berkualiti daripada produk yang digulung. Sebagai contoh, produk bergulung keluli berkelajuan tinggi hanya boleh memenuhi keperluan selepas diubah suai untuk penempaan. Terutamanya pemotong pengilangan keluli berkelajuan tinggi mesti ditempa.

3. Berat paling ringan. Pada premis untuk memastikan kekuatan reka bentuk, penempaan adalah lebih ringan daripada tuangan, yang mengurangkan berat mesin itu sendiri, yang sangat penting untuk pengangkutan, pesawat, kenderaan dan peralatan angkasawan.

4. Menjimatkan bahan mentah. Contohnya, untuk aci engkol dengan berat mati 17kg yang digunakan dalam kereta, apabila menggunakan bahan bergulung untuk memotong danmenempa, cip menyumbang 189% daripada berat aci engkol, manakala apabila menggunakan penempaan die, cip menyumbang hanya 30%, yang juga memendekkan masa pemesinan sebanyak 1/6.
Penempaan penempaan ketepatan bukan sahaja dapat menjimatkan lebih banyak bahan mentah, tetapi juga menjimatkan lebih banyak jam kerja pemesinan.

5. Produktiviti yang tinggi. Contohnya, menggunakan dua penekan penempaan panas untuk menempa galas tujahan jejari boleh menggantikan 30 alat mesin pemotong automatik. Apabila mesin automatik yang mengganggu digunakan untuk menghasilkan kacang M24, produktiviti mesin pelarik automatik enam paksi ialah 17.5 kali.

6. Percumamenempamempunyai fleksibiliti yang hebat. Oleh itu, kaedah penempaan digunakan secara meluas di beberapa kilang pembaikan untuk menghasilkan pelbagai aksesori.