Bagaimana untuk memanaskan rawatan penempaan keluli tahan karat?

- 2021-11-15-

Selepas menempa,penempaan keluli tahan karatdirawat haba secara langsung dengan haba buangan, yang menggabungkan secara rapat penempaan dan rawatan haba, menjimatkan sejumlah besar tenaga yang diperlukan untuk memanaskan semula dalam rawatan haba biasa. Sebagai contoh, selepas penempaan, penempaan keluli tahan karat secara langsung dipadamkan oleh haba buangan. Pelindapkejutan haba sisa penempaan ini juga dipanggil rawatan haba ubah bentuk suhu tinggi, yang boleh membuat penempaan keluli tahan karat memperoleh sifat mekanikal komprehensif yang baik.
Memalsukan pelindapkejutan haba merujuk kepada struktur pelindapkejutanpenempaan keluli tahan karatyang dipadamkan terus dalam medium pelindapkejutan selepas penempaan, untuk menggantikan proses pelindapkejutan pemanasan semula yang asal. Penempaan penyepuhlindapan haba sisa merujuk kepada penyejukan perlahan penempaan keluli tahan karat selepas penempaan untuk menggantikan penyepuhlindapan pemanasan semula asal.

Memalsukan haba sisa menormalkan merujuk kepada penyejukan udarapenempaan keluli tahan karatselepas penempaan untuk menggantikan pemanasan semula asal dan normalisasi. Penempaan penormalan isoterma sisa haba merujuk kepada penempaan keluli tahan karat yang disejukkan dengan cepat kepada suhu isoterma selepas penempaan, dan kemudian disimpan hangat, bukannya memanaskan semula penormalan isoterma.

Selepas penempaan, penempaan keluli tahan karat dihantar terus ke relau rawatan haba suhu seragam, dan proses rawatan haba penempaan keluli tahan karat konvensional masih dilakukan. Selepas penempaan keluli tahan karat diseragamkan, suhupenempaan keluli tahan karatsemasa pelindapkejutan, penormalan dan penormalan isoterma adalah sama. Kaedah ini dipanggil Penyamaan haba bagi haba buangan. Untuk penempaan keluli tahan karat dengan bentuk yang kompleks, terutamanya perubahan keratan rentas yang besar, menggunakan proses ini boleh memastikan kualiti rawatan haba yang stabil bagi penempaan keluli tahan karat.
Memalsukan pelindapkejutan haba sisa, memalsukan pelindapkejutan haba sisa, memalsukan haba sisa menormalkan dan memalsukan haba sisa penormalan isoterma, saiz butiran penempaan keluli tahan karat adalah lebih besar daripada proses rawatan haba konvensional. Untuk memperhalusi butiran, penempaan keluli tahan karat boleh disejukkan kepada 600 ℃ ~ 650 ℃, dan kemudian penempaan keluli tahan karat dipanaskan pada suhu yang diperlukan untuk pelindapkejutan (normalizing) untuk pelindapkejutan (normalizing), supaya bijirin boleh ditapis dan dikurangkan Penggunaan tenaga pemanasanpenempaan keluli tahan karatdari suhu bilik hingga 600°C~650°C biasanya digunakan untuk penempaan keluli tahan karat dengan keperluan saiz bijian yang tinggi.

Berdasarkan kualiti bahan mentah yang boleh dipercayai, salah satu tugas pemprosesan penempaan adalah untuk mendapatkan bentuk, saiz dan keadaan permukaan yang diperlukan bagi penempaan keluli tahan karat untuk memenuhi keperluan pemprosesan dan keadaan penggunaan bahagian, dan untuk mematuhi keperluan lukisan bahagian.