Klasifikasi sistem mesin pengilangan CNC

- 2021-11-10-

â‘  Sistem penyejukan. Sistem penyejukan alat mesin terdiri daripada pam penyejuk, paip keluar air, paip pulangan air, suis dan muncung. Pam penyejuk dipasang di rongga bahagian dalam pangkalan alat mesin. Muncung menyembur keluar untuk menyejukkan kawasan pemotongan.
â‘¡Sistem dan kaedah pelinciran. Sistem pelinciran terdiri daripada pam minyak pelincir manual, pemisah minyak, injap pendikit, paip minyak, dll. Alat mesin menggunakan kaedah pelinciran berkala, menggunakan pam minyak pelincir manual untuk melincirkan lengan gelendong, rel panduan menegak dan mendatar dan tiga -skru bebola arah melalui pemisah minyak untuk meningkatkan hayat perkhidmatan alat mesin.
Dari sudut ciri-ciri teknologi kawalan digital, keranamesin CNCalat menggunakan motor servo, aplikasi teknologi digital merealisasikan kawalan langsung urutan kerja dan anjakan pergerakan bahagian eksekutif alat mesin. Struktur kotak gear alat mesin tradisional dibatalkan atau sebahagiannya dibatalkan, jadi struktur mekanikal juga sangat dipermudahkan. Kawalan digital juga memerlukan sistem mekanikal mempunyai ketegaran penghantaran yang tinggi dan tiada jurang penghantaran untuk memastikan pelaksanaan arahan kawalan dan merealisasikan kualiti kawalan. Pada masa yang sama, disebabkan peningkatan berterusan tahap komputer dan keupayaan kawalan, ia telah menjadi mungkin untuk membenarkan lebih banyak komponen berfungsi pada alat mesin yang sama untuk melaksanakan pelbagai fungsi tambahan yang diperlukan pada masa yang sama. Oleh itu, struktur mekanikal bagimesin CNCalatan mempunyai fungsi bersepadu yang lebih tinggi daripada alatan mesin tradisional. Memerlukan.

Dari perspektif keperluan pembangunan teknologi pembuatan, dengan kemunculan bahan baharu dan proses baharu, serta keperluan kos rendah persaingan pasaran, pemotongan logam sedang bergerak ke arah kelajuan pemotongan yang lebih tinggi dan ketepatan yang lebih tinggi, kecekapan pengeluaran yang lebih tinggi dan lebih tinggi. dan sistem. Pembangunan ke arah yang semakin boleh dipercayai. Ini memerlukan alat mesin CNC yang dibangunkan berdasarkan alat mesin tradisional untuk mempunyai ketepatan yang lebih tinggi, lebih kuasa memandu, kekakuan dinamik dan statik yang lebih baik dan kekakuan haba mekanisme mekanikal, kerja yang lebih dipercayai, dan boleh mencapai operasi berterusan jangka panjang dan sebagai sedikit masa henti yang mungkin.