Pro dan kontra pemesinan CNC

- 2021-11-05-

pemesinan CNCmempunyai kelebihan berikut:
â‘  Bilangan perkakas sangat berkurangan dan perkakas kompleks tidak diperlukan untuk pemesinan bahagian dengan bentuk yang kompleks. Jika anda ingin menukar bentuk dan saiz bahagian, anda hanya perlu mengubah suai program pemprosesan bahagian, yang sesuai untuk pembangunan dan pengubahsuaian produk baharu.
â‘¡ Ia mempunyai kualiti pemprosesan yang stabil, ketepatan pemprosesan yang tinggi dan ketepatan pengulangan yang tinggi, dan boleh memenuhi keperluan pemprosesan pesawat.
â‘¢ Dalam kes pengeluaran pelbagai jenis dan kelompok kecil, kecekapan pengeluaran adalah tinggi, yang boleh mengurangkan masa penyediaan pengeluaran, pelarasan alat mesin dan pemeriksaan proses, dan mengurangkan masa pemotongan kerana penggunaan jumlah pemotongan terbaik .
â‘£ Ia boleh memproses permukaan kompleks yang sukar diproses dengan kaedah konvensional, malah memproses beberapa bahagian pemesinan yang tidak boleh diperhatikan.

Kelemahan daripadapemesinan CNCialah kos peralatan mesin adalah mahal, dan kakitangan penyelenggaraan dikehendaki mempunyai tahap yang tinggi.