Kaedah pemilihan alat pemotong CNC.

- 2023-02-17-


Kerana kelajuan gelendong dan julatmesin CNCalat jauh lebih tinggi daripada alat mesin biasa, kuasa keluaran gelendong juga sangat besar, jadi berbanding dengan kaedah pemprosesan sebelumnya, termasuk ketepatan tinggi, kekuatan tinggi, ketegaran tinggi, ketahanan tinggi, ketahanan tinggi, kestabilan dimensi, mudah untuk ditetapkan dan menyesuaikan diriPemesinan CNCalat mengemukakan keperluan yang lebih tinggi. Ini memerlukan struktur alat yang betul, penyeragaman, dan penggabungan parameter geometri. Alat CNC adalah salah satu prasyarat untuk meningkatkan kecekapan pemprosesan, pilihannya bergantung pada bentuk bahagian objek pemprosesan, keadaan bahan, ketegaran lekapan, alat yang dipilih oleh alat mesin.



Sila pertimbangkan perkara berikut:



1, mengikut prestasi pemotongan bahagian dan bahan untuk memilih alat.

Alat karbida boleh indeks dengan rintangan haus yang lebih baik disyorkan untuk memutar atau mengisar bahagian keluli berkekuatan tinggi, aloi titanium dan keluli tahan karat.



2. Pilih alatan mengikut peringkat pemprosesan bahagian.

Maksudnya, dalam peringkat roughing, terutamanya melalui penyingkiran penamat untuk mengurangkan kekakuan, tujuannya adalah untuk memilih alat yang lebih tepat, dalam proses separuh penamat, terutamanya untuk memastikan ketepatan pemesinan bahagian dan kualiti produk, tetapi untuk memastikan ketahanan alat berprestasi tinggi dan berketepatan tinggi, dalam peringkat roughing ketepatan alat adalah lebih rendah. Di samping itu, alat yang digunakan dalam jadual kemasan adalah sangat tepat.

Jika alat yang sama dipilih untuk pengasaran dan penamat, kebanyakan tepi alat yang dikeluarkan daripada kemasan akan sedikit haus dan haus kerana memakai kot, jadi disyorkan untuk memilih alat yang dikeluarkan daripada kemasan semasa pengasaran. Penggunaan berterusan akan menjejaskan kemasan. Kualiti pemesinan, tetapi mempunyai sedikit kesan ke atas rawatan permukaan kasar.



3, mengikut ciri-ciri kawasan pemprosesan untuk memilih alat dan parameter geometri.

Jika struktur bahagian boleh diterima, alat dengan diameter besar dan nisbah aspek kecil mesti memilih tepi alat pengilangan ultra-tengah untuk memotong bahagian bandul berdinding nipis dan ultra nipis, dan mesti mempunyai Sudut sentripetal yang mencukupi untuk mengurangkan pemotongan. daya alat dan bahagian pemotongan. Untuk bahagian pemesinan dalam bahan lembut seperti aluminium atau tembaga, pilih pengisar akhir dengan Sudut yang lebih besar sedikit dan tidak lebih daripada 4 gigi.

precision-cnc-machining