Apakah pemesinan CNC ketepatan dan ciri-ciri pemesinan CNC ketepatan

- 2022-02-16-

Seorang pakar dalampemesinan CNC ketepatan - Ningbo Youlin Trading Co., Ltd.berada di sini hari ini untuk memberitahu anda apa itupemesinan CNC ketepatan.
kamiPemesinan CNC Ketepatanproduk telah diiktiraf oleh pelanggan kami dengan teknologi pengeluaran yang ketat dan kualiti yang sangat baik!
1. Apakah pemesinan CNC ketepatan?
Pemesinan CNC merujuk kepada proses pemesinan bahagian pada mesin CNC. Ia adalah kaedah pemesinan yang menggunakan maklumat digital untuk mengawal anjakan bahagian dan alatan. Ia adalah cara yang berkesan untuk menyelesaikan masalah bahagian berubah-ubah, kelompok kecil, bentuk kompleks dan ketepatan tinggi, dan untuk mencapai kecekapan tinggi dan pemprosesan automatik.
Pemesinan ketepatan CNC merujuk kepada bahagian yang akan dimesin. Selepas pemesinan CNC, toleransi dimensi yang lebih tepat diperolehi, biasanya sekitar 0.005-0.01mm. Ini memerlukan peralatan pemprosesan yang betul. Sama ada ketepatan atau saiz, lekapan dan keseluruhan proses pemprosesan mesti direka bentuk agar lebih tepat dan munasabah.
Ciri-ciri pemesinan ketepatan CNC
Pada mulanya,mesin CNC ketepatanalat bahagian pesawat yang dipilih dengan kontur kompleks sebagai sasaran pemprosesan, yang menyelesaikan masalah utama yang sukar diselesaikan dengan kaedah pemprosesan biasa.
Ciri terbesar pemprosesan cnc ialah penggunaan tali pinggang berlubang (atau tali pinggang) untuk mengawal mesin untuk pemprosesan automatik. Kerana pesawat, roket dan bahagian enjin mempunyai ciri yang berbeza: pesawat dan roket adalah sifar, komponennya bersaiz besar dan bentuk kompleks; enjin adalah sifar, komponennya bersaiz kecil dan berkejituan tinggi.
Oleh itu, alat mesin CNC yang dipilih oleh pesawat, sektor pembuatan roket dan sektor pembuatan enjin adalah berbeza. Dalam pembuatan pesawat dan roket, mesin pengilangan CNC berskala besar dengan kawalan berterusan digunakan terutamanya, manakala dalam pembuatan enjin, terdapat kedua-dua alat mesin CNC dikawal berterusan dan alat mesin CNC dikawal titik (seperti mesin gerudi CNC, mesin bor CNC. , dan lain-lain.). mesin, pusat pemesinan, dsb.).
Ciri-ciri utama yang boleh kita rumuskan adalah seperti berikut:
Kepekatan proses
Alat mesin CNC biasanya mempunyai tempat letak alat dan majalah alat, yang boleh menukar alat secara automatik. Proses perubahan alat secara automatik dilaksanakan oleh kawalan program. Oleh itu, prosesnya agak terpusat. Kepekatan proses membawa faedah ekonomi yang besar:
(1) Kurangkan jejak mesin dan jimatkan kilang.
(2) Kurangkan atau tidak kurangkan pautan perantaraan (seperti pemeriksaan perantaraan produk separuh siap, penyimpanan sementara, dll.), menjimatkan masa dan tenaga kerja.
automasi
semasaPemesinan CNC, tidak perlu mengawal alat secara manual, dan tahap automasi adalah tinggi. Faedahnya jelas.
(1) Mengurangkan keperluan pengendali:
Pekerja lanjutan alat mesin tujuan am tidak boleh dilatih dalam tempoh yang singkat, dan pekerja CNC yang tidak memerlukan pengaturcaraan mempunyai masa latihan yang singkat (contohnya, mekanik CNC memerlukan seminggu, dan program pemesinan mudah juga ditulis). Selain itu, bahagian yang dimesin oleh alat mesin CNC pada alat mesin CNC adalah lebih tepat daripada yang dimesin oleh pekerja biasa pada alat mesin konvensional, yang menjimatkan masa.
(2) Kurangkan keamatan buruh pekerja: Pekerja CNC dikecualikan daripada proses pemprosesan kebanyakan masa, yang sangat menjimatkan buruh.
(3) Kualiti produk yang stabil: Automasi pemesinan alatan mesin CNC menghapuskan kesilapan manusia, kecuaian, anggaran dan kesilapan manusia lain pada alatan mesin biasa, dan meningkatkan konsistensi produk.
(4) Kecekapan pemprosesan yang tinggi: Alat mesin CNC menukar alat secara automatik, menjadikan proses pemprosesan padat dan meningkatkan produktiviti buruh.
fleksibiliti yang tinggi
Walaupun alatan mesin tujuan am tradisional adalah fleksibel, kecekapannya adalah rendah; Walaupun mesin tujuan khas tradisional sangat cekap, ia mempunyai kebolehsesuaian yang lemah pada bahagian, ketegaran yang lemah, dan fleksibiliti yang lemah, menjadikannya sukar untuk menyesuaikan diri dengan persaingan sengit dalam ekonomi pasaran. Produk kerap diubah suai. Selagi program diubah, bahagian baru boleh diproses pada alat mesin CNC, dan operasi boleh automatik, fleksibel dan cekap, jadi alat mesin CNC boleh menyesuaikan diri dengan persaingan pasaran.
keupayaan yang kuat
Alat mesin boleh memesin pelbagai kontur dengan tepat, sebahagian daripadanya tidak boleh dimesin pada alatan mesin biasa. Alat mesin CNC amat sesuai untuk keadaan berikut:
1) Bahagian lusuh tidak dibenarkan.
2) Pembangunan produk baru.
3) Pemprosesan bahagian diperlukan segera.